top of page

HET PROJECT

Dit onderzoeksproject werd gefinancierd door het Fonds Wetenschappelijk Onderzoek (FWO) Vlaanderen en bestaat uit 2 onderdelen.

FB_IG_TT_TW_edited.jpg

Adolescenten gaan zelf aan de slag als wetenschappers en helpen kennis te verzamelen over het huidige social media landschap. Deel als jongere anoniem content van social media influencers over topics  die belangrijk zijn voor de samenleving (bv. politiek, klimaat, diversiteit, ...).

carlos-muza-hpjSkU2UYSU-unsplash_edited.jpg

Tijdsstudie

Jongeren nemen deel aan een tijdstudie, waarbij ze op verschillende momenten een online vragenlijst invullen over social media influencers met vragen over bijvoorbeeld hun eigen social media gebruik, attitudes & gedrag ten opzichte van maatschappelijke topics, ...

Benieuwd naar de resultaten?

Resultaten CS

RESULTATEN
CITIZEN SCIENCE

01 | Platformen
  • Instagram
  • TikTok
  • YouTube
  • Facebook
  • Twitter

Onze behulpzame citizen scientists deelden voornamelijk links naar inhoud op Instagram (40.5%), TikTok (32.5%), YouTube (24.4%), Facebook (0.8%) en Twitter/X (0.2%).

Op die platformen besteden ze ook heel wat tijd, waarbij TikTok naar voren komt als meest populaire social media app met gemiddeld 2.7 uur per dag.

02 | Influencers
Influencers_Green.png

Maar van wie deelden jongeren precies posts?

  1. Acid (15.8%)

  2. Steffi Mercie (3.8%)

  3. Spencer Barbosa (3.6%)

  4. Jonatan Medart (2.8%)

  5. Mr. Beast (1.6%)

Doen deze kanjers niet meteen een belletje rinkelen? Ze hebben nochtans duizenden tot zelfs miljoenen volgers. Zeker de moeite dus!​

03 | Thema's

We vroegen adolescenten in Vlaanderen en Brussel om "serieuze kost" te delen en dat deden ze! Er kwamen massa's thema's aan bod in de influencer posts die ze met ons deelden, waaronder:

formele politiek (bv. rechtzaken); (mentale) gezondheid (bv. depressie, drugs); gender (bv. verwachtingen maatschappij, LGBTQ+); duurzaamheid/klimaatverandering (bv. vervuiling, veganisme); body positivity; etniciteit (bv. Black Lives Matter); ...

En zo veel meer!

04 | Evaluatie
Smartphone icon.png
Peer norms icon.png
Education icon.png
Age icon.png
Sincere icon.png

De citizen scientists deelden niet alleen influencer posts, ze beoordeelden ook de kwaliteit ervan. Zo bleken jongeren die vaker "serieuze kost" zien van influencers en die minder onderhevig zijn aan groepsnormen sterkere percepties te hebben over de correctheid en het belang van de inhoud die ze deelden. Dat hing bovendien samen met een hogere opleiding (ASO) en een hogere leeftijd, respectievelijk. 

Verder evalueerden ze de betrouwbaarheid van de influencers die "serieuze kost" verspreiden. Opnieuw stelden we vast dat opleiding en blootstelling aan "serieuze kost" hierin een belangrijke rol spelen, maar ook jongeren hun percepties over de oprechte motieven van de influencers hingen hiermee samen.

bottom of page