RESULTATEN
CITIZEN SCIENCE
01 | Platformen
Onze behulpzame citizen scientists deelden voornamelijk links naar inhoud op Instagram (40.5%), TikTok (32.5%), YouTube (24.4%), Facebook (0.8%) en Twitter/X (0.2%).
Op die platformen besteden ze ook heel wat tijd, waarbij TikTok naar voren komt als meest populaire social media app met gemiddeld 2.7 uur per dag.
02 | Influencers
Maar van wie deelden jongeren precies posts?
-
Acid (15.8%)
-
Steffi Mercie (3.8%)
-
Spencer Barbosa (3.6%)
-
Jonatan Medart (2.8%)
-
Mr. Beast (1.6%)
Doen deze kanjers niet meteen een belletje rinkelen? Ze hebben nochtans duizenden tot zelfs miljoenen volgers. Zeker de moeite dus!
03 | Thema's
We vroegen adolescenten in Vlaanderen en Brussel om "serieuze kost" te delen en dat deden ze! Er kwamen massa's thema's aan bod in de influencer posts die ze met ons deelden, waaronder:
formele politiek (bv. rechtzaken); (mentale) gezondheid (bv. depressie, drugs); gender (bv. verwachtingen maatschappij, LGBTQ+); duurzaamheid/klimaatverandering (bv. vervuiling, veganisme); body positivity; etniciteit (bv. Black Lives Matter); ...
En zo veel meer!
04 | Evaluatie
De citizen scientists deelden niet alleen influencer posts, ze beoordeelden ook de kwaliteit ervan. Zo bleken jongeren die vaker "serieuze kost" zien van influencers en die minder onderhevig zijn aan groepsnormen sterkere percepties te hebben over de correctheid en het belang van de inhoud die ze deelden. Dat hing bovendien samen met een hogere opleiding (ASO) en een hogere leeftijd, respectievelijk.
Verder evalueerden ze de betrouwbaarheid van de influencers die "serieuze kost" verspreiden. Opnieuw stelden we vast dat opleiding en blootstelling aan "serieuze kost" hierin een belangrijke rol spelen, maar ook jongeren hun percepties over de oprechte motieven van de influencers hingen hiermee samen.